Saitko kutsun työhaastatteluun? Vältä näitä virheitä!

 

Harvemmin ehkä tullaan ajatelleeksi, että työnhakijaa arvioidaan haastattelussa myös muiden asioiden perusteella, kuin mitä tämä sanoo.  Haastattelija kuuntelee myös miten asioita esitetään, miten hakija on valmistautunut ja miten tämä ottaa rekrytoinnin toisen osapuolen huomioon koko prosessin aikana.

Pienillä asioilla työhaastattelutilanteessa voi ollakin hyvin pitkän aikavälin vaikutukset tulevaisuuteen, sekä hyvässä että pahassa. Tässä blogitekstissä käydään läpi niitä varsinaisen haastattelun ulkopuolisia seikkoja, jotka vaikuttavat kuitenkin rekrytointipäätökseen. Ja huomautan, että koska olemme erikoistuneet asiakasrajapinnan hakuihin, vinkit koskevat erityisesti näiden tehtäväalueiden työnhakutilanteita. Suurimmalle osalle nämä tulevat esimerkit voivat tuntua aivan itsestään selvyyksiltä, mutta itse keskustelen näistä tapahtumista jopa viikkotasolla kollegoideni kanssa.

 

Onko tämä todella minua kiinnostava työtehtävä?

Kun käyt rekrytoijan kanssa puhelimessa työtä läpi, kannattaa tässä vaiheessa jo tehdä tarkentavia kysymyksiä esim. tehtävänkuvaa koskien, jos et ole ihan varma, mikä työ oli kyseessä.  On suotavaakin olla aktiivinen työnhaussa, ja hakea samaan aikaan muutamiakin paikkoja, jotka itseään kiinnostaa, mutta jos et oikein tarkalleen muista, mikä tämän tietyn työn pointti oli, tarkasta se rohkeasti jo puhelimessa.  On kaikkien osapuolten ajan arvostamista, ettei esitä olevansa kiinnostunut työstä, jos motivaatio on oikeasti muualla.  Jos omien työelämän tulevaisuuden toiveet ovat itselle vielä vähän epäselvät, niitä asioita voimme ehdottomasti yhdessä pohtia.

 

Ketä tulen tapaamaan?

Ota jo työhaastattelua sinulle tarjottaessa kaikki tarvittavat tiedot ylös.  Ajan ja paikan lisäksi on hyvä pyytää toistamaan myös haastattelijan nimi, jotta voit haastatteluun saapuessasi ilmoittaa, ketä olet tulossa tapaamaan.  Erityisesti myynnin rekrytoinneissa ehdoton etu on se, että esittäydyt hyvin ja muistat haastattelijasi nimen ja yrityksen.  Jos olet tulevassa myyntityössäsi menossa tapaamaan potentiaalista asiakasta, etkä ole ottanut hänestä ja edustamastaan yrityksestä mitään selvää, jää kaupat helposti saamatta.

 

Milloin saavun työhaastatteluun?

Aikatauluun liittyen sääntö numero yksi: saavu ajoissa!  Myöhästyminen antaa huonot lähtökohdat tapaamisellenne.  Aikataulussa pysyminen ja kalenterin hallinta ovat nykyaikana todella tärkeitä osaamisalueita työelämässä, ja eritoten myynnin työtehtävissä on aivan ensisijaisen tärkeää pystyä hallitsemaan kalenteriaan. Eli ole mieluummin hieman etuajassa! Mikäli myöhästyminen kuitenkin pääsee tapahtumaan (ihmisiähän me kaikki olemme), ilmoita haastattelijalle siitä ajoissa.  Ja ilmoita myöhästymisestä heti, kun huomaat sen tapahtuvan.  Näin huomioit myös haastattelijan ajankäyttöä.  Nykyaikana yhteystietojen löytäminen älypuhelinten avulla on helppoa, joten haastattelijan tiedot varmasti löytyvät jostain, jotta voit ilmoittaa hänelle myöhästymisestään. Toinen tärkeä asia on huomioitava myös, mikäli myöhästyt haastattelusta: ole avoin ja pahoittele tilannetta.

 

Tulinko toisiin ajatuksiin?

Sinulle on tehty puhelinhaastattelu ja nyt sait kutsun työhaastatteluun. Parin päivän miettimisen jälkeen olet saattanut tulla siihen tulokseen, ettei työ olekaan ihan sitä, mitä aidosti haluat tehdä. Sinulle on myös saatettu tarjota jo toista työtä, ennen kuin olet menossa sovittuun työhaastatteluun.  Ilmoita näissä tilanteissa perumisesta mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.  Kaikista pahinta on, että jätät tulematta haastatteluun, etkä ilmoita siitä mitään.  Saattaa kuulostaa brutaalilta, mutta tällaisella menettelytavalla saatat mokata vaikka tulevaisuutesi työpaikan!  Kuvitellaanpa seuraava tilanne:

Olet hakenut työtä, sinut on puhelinhaastateltu ja kutsuttu haastatteluun, mutta päätät syystä tai toisesta jättää menemättä haastatteluun, ilmoittamatta. Tällöin haastattelijalle jää negatiivinen muisto tästä tilanteesta, ja nimesi saattaa jäädä mieleen ohareiden vuoksi.

Vaikkapa pari vuotta myöhemmin löydät unelmiesi työtehtävän mieleisestäsi yrityksestä. Haluat todella tämän paikan. Rekrytoija sattuu olemaan juuri sama henkilö, jolle pari vuotta sitten teit oharit eli jätit ilmoittamatta menemään haastatteluun. Voi olla, että rekrytoija muistaa nimesi ja tapahtuneen. Toki aikaa on kulunut, ja rekrytoija saattaa antaa Sinulle uuden mahdollisuuden, mikäli olet tehtävään soveltuva, mutta hänellä on edelleen negatiivinen muistijälki.  Jos olet jo hakuvaiheessa puolustuskannalla, joudut tekemään huomattavasti enemmän töitä osoittaaksesi olevasi ykkösvaihtoehto kyseiseen tehtävään. Tällöin sinua varmasti todella harmittaa, kun jätit menemättä aikaisemmin haastatteluun ilmoittamatta!

 

Pienillä asioilla on siis merkitystä. Joku saattaisi väittää, että nämähän ovat ihan perus käytöstapoja, ja suurimmalla osalla nämä kuuluvat itsestäänselvyyksiin. Käytöstapojakin voi harjoitella, ja jos olet itse joskus tehnyt yllä olevien esimerkkien mukaisia toimenpiteitä, kannattaa oman toiminnan äärelle nyt pysähtyä.  On ainoastaan hyödyllistä ottaa muut ihmiset huomioon, olipa kyse yleisesti elämästä tai työnhaku-maailmasta. Aina kannattaa miettiä oman toiminnan seuraukset.  Huomioimalla muut ja arvostamalla toistemme aikaa annamme parhaat lähtökohdat sujuvaan ja positiivissävytteiseen kanssakäymiseen muiden kanssa.  Kohtele muita, kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan on vallan mainio ohjenuora niin yhteiskunnan jäsenenä menestymisessä kuin työnhakutilanteissakin.

 

Mikäli olet kiinnostunut aiheesta tietämään lisää, kannattaa lukea esimerkiksi Dale Carnegien klassikkokirja Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa?

 

Onnistuneita työhaastatteluja kaikille toivottelee,

Tiia

 

← Takaisin