Arkisto: elokuu 2015

Ulkopuolisen kumppanin rooli rekrytoinneissa

Usein kuulen oman työni kautta negatiivisia kommentteja alamme yritysten käytöstä rekrytoinneissa. Erilaisia näkemyksiä – välillä vääristyneitäkin – olen kuullut laidasta laitaan niin työnhakijoilta, asiakasyrityksiltämme, kuin vapaa-ajalla omalta tuttavapiiriltäni. Monella on omakohtaisia kokemuksia rekrytointiyrityksistä työnhakuprosessiensa kautta. Toiset taas ovat tehneet yhteistyötä alamme toimijoiden kanssa oman yrityksensä rekrytointien puitteissa. Päätin kirjoittaa aiheesta siitä näkövinkkelistä, mitä positiivisia asioita [...]

Lue lisää...

Tulos vai ulos? Rekrytointialan hinnoittelu karsii pois sitä eniten tarvitsevat

Rekrytointiyritykset ovat useiden yritysasiakkaiden keskuudessa maineessa, jossa hinnat tuntuvat korkeilta ja palvelun sisältö on vaikeasti ymmärrettävissä. Tai ainakin se, mistä päivän päätteeksi joutuu maksamaan. Palvelujen myynnissä puhutaan usein ”mustasta laatikosta”, jonka sisälle ei näe eikä palvelun tuottamisen tavasta ole tietoa. Rekrytointiala on hyvä esimerkki, vaikka projektien etenemisestä toki raportoidaan. Projektiin käytetty todellinen aika jää kuitenkin [...]

Lue lisää...

Huippumyyjä analysoi omaa toimintaansa

Joskus haastattelussa kysyn työnhakijalta (myynnin rekrytoinneissa), että miten analysoit omaa toimintaasi myyjänä. Monet myyjät kertovat asiakastapaamisten jälkeen miettivänsä, mikä meni hyvin ja mitä olisi voinut tehdä paremmin. Helppoa on analysoida omaa työnantajaansa ja esimiestään, mutta itsensä analysoiminen on yllättävän vaikeaa. Usein käy niin, että työnhakijat eivät osaa tarkemmin analysoida myynnin tekemistään määrällisissä mittareissa. Seuraavaksi muutama [...]

Lue lisää...