Empore Blogi

Emporen blogin kirjoittamiseen osallistuu seitsemän henkinen tiimi, joka vuorollaan päästää sinut lukijana seuraamaan ajankohtaisia asioita myynnin ja asiakaspalvelun, sekä näiden esimies-, asiantuntija- ja johtotehtävien rekrytoinneista.

Rekrytoinnin digitaalisuus luo lisäpainetta työnantajalle

Kaikki digitalisoituu. Jopa rekrytointi.  Kun rekrytointiprosessi nopeutuu ja tehostuu erilaisten digitaalisten sovellusten ja järjestelmien avulla, kohdistuu rekrytoinnin onnistumisen edellytykset lopulta siihen, miten hyvin työnantajayritys hallitsee oman yrityksensä ja haettavan työpaikkansa myynnin. Luin juuri kirjoituksen siitä, että työnhakijaa pitää kohdella kuin tärkeintä asiakastaan.  Olen samaa mieltä.  Lisäisin vielä, että työnhakijaa pitää myös osata ”riiata”.  Nykypäivänä työnhakija [...]

Lue lisää...

Lukeeko kukaan avointa työhakemustasi?

* Jos olet työnantaja, ja kiinnostunut löytämään uusia osaajia palvelukseesi, scrollaa tämän tekstin loppuun! Oletko koskaan miettinyt, että lukeeko kukaan eri tahoille jättämiäsi avoimia työhakemuksia? Tämä tietysti vaihtelee yrityskohtaisesti. Minä ja kollegani Emporella hyödynnämme hakijatietokantaamme syötettyjä hakemuksia lähes jokaisessa rekrytointitoimeksiannossa. Vain osa tehtävistä, joihin etsimme osaajia, on julkisessa haussa. Osaan etsimme osaajia pelkästään omasta tietokannastamme. [...]

Lue lisää...

Headhunting – Mitä suorahaku on ja milloin se toimii?

Yrityspäättäjien kanssa keskustellessa huomaan välillä, että henkilöstöpalvelualan yritysten toiminta mielletään yhtä kuin headhunting-, eli suorahakutoiminnaksi (suorahausta käytetään usein englannista vakiintunutta termiä headhunting, joskus myös termiä executive search). Päätin tarttua aiheeseen, sillä moni rekrytoinneista vastaava henkilökään ei ole perillä siitä, mitä suorahaku on ja milloin se on toimiva keino etsiä työntekijää.   Mitä suorahaku on? Useat [...]

Lue lisää...

Houkutteleva työpaikkailmoitus

Luen kauhulla työpaikkailmoitusta: ilmoitus on täynnä pienellä fontilla ahtaaseen ladattua tekstiä, ja teksti jatkuu monen A4:n verran! Keskittyminen herpaantuu jo ensimmäisen sivun loppupuolella. Ilmoituksessa on pitkiä ja yksityiskohtaisia listoja työtehtävän sisällöstä, sekä erityisesti odotuksista uutta työntekijää kohtaan. Tässä vaiheessa innostus haettavaa tehtävää kohtaan hiipuu ja ajattelen etten pysty täyttämään puoliakaan tämän listan vaatimuksista, joten tehtävään [...]

Lue lisää...

Muistilista onnistuneen rekrytointiprosessin toteutukseen

Mitä kaikkea tulisi huomioida, kun rekrytointiprosessia suunnitellaan, ja mitä vaiheita onnistuneen rekrytointiprosessin toteutukseen vaaditaan? Päätin koota asiasta muistilistan, jonka rekrytoinnista vastaava henkilö voi käydä läpi varmistuakseen, että kaikki osa-alueet on huomioitu ennen hakuprosessin käynnistämistä. Rekrytointiprosessia suunniteltaessa kannattaa suunnitella huolellisesti seuraavat vaiheet: – Hakijaprofiilin määrittäminen – Hakuaikataulu ja -kanavat – Hakemusten läpikäynti ja haastattelut – Päätöksenteko [...]

Lue lisää...

Videoblogi: Vinkit videohaastattelun tekoon

Videohaastattelut yleistyvät ja sitä mukaa myös kysymykset siitä, miten vastata videohaastatteluihin. Tässä videoblogissa yksinkertaiset vinkkimme siitä, mitä kannattaa pitää mielessä, kun valmistaudut ja vastaat videohaastattelukysymyksiin. https://www.youtube.com/watch?v=MQABsmylJIw&feature=youtu.be   Menestystä kaikille videoiden tekoon! // Tiia

Lue lisää...

Myynnin rekrytointi – Mitä ottaa huomioon rekrytointiprosessia suunniteltaessa?

Empore on erikoistunut myynnin, asiakaspalvelun ja markkinoinnin rekrytointeihin, ja niitä kaikkia yhdistää asiakasrajapinta ja vuorovaikutustaitojen korostuminen. Erityisesti myynnin rekrytointi koetaan usein hankalana, sillä myynti on puhtaasti vuorovaikutusta kahden ihmisen välillä, ja myyntityössä menestymistä voi olla etukäteen todella vaikea arvioida. Myynnin rekrytointeja tehtäessä korostuu henkilön persoonaan ja vuorovaikutuskykyyn liittyvät tekijät. Nämä tekijät ovat tärkeämpiä, kuin taustaan [...]

Lue lisää...

Rekrytointikonsultin joulumietteitä – Mitä vien mukanani tulevaan vuoteen?

Omalta osaltani vuosi 2015 on pitänyt sisällään paljon muutoksia ja uudistuksia, sekä työrintamalla rekrytointikonsultin roolissa, että laajemminkin omassa elämässä ja ympäröivässä maailmassa. Tuntuu, että ulkoinen toimintaympäristömme on ollut jatkuvassa epävarmuudessa vallitsevan taloustilanteen takia, ja tilanne on näkynyt voimakkaasti kaikessa tekemisessä – myös rekrytoinneissa.

Lue lisää...

Kasvata myyntiä puhelinasiakaspalvelulla – mittaa oikeita asioita

Etsin vimmatusti suoraa puhelinnumeroa yrityksen kotisivuilta ja sitä ei vaan löydy mistään. Haluan varata ajan hierojalle, päivittää puhelinoperaattorin palveluita, vuokrata auton viikonlopuksi tai tiedustella lentotarjouksien perään… Turhaudun ja siirryn toiseen verkkopalveluun löytääkseni mahdollisen puhelinnumeron. Onko tuttu tunne? Trendi ajattelussa tuntuu olevan se, että mitä vähemmän henkilökohtaista vuorovaikutusta asiakkaan kanssa joutuu tekemään, sen kannattavampaa on business. [...]

Lue lisää...

”Ei myyntityötä voi kirjasta oppia!” Vai voiko sittenkin?

Empore Oy on jatkanut mielenkiintoista yhteistyötä HaagaHelian myynnin tradenomi-linjan kanssa.  On todella inspiroivaa päästä olemaan tekemisissä tahon kanssa, joka kouluttaa uusia myynnin ammattilaisia. Myynnin tradenomitutkinnon opiskelijamäärätkin ovat kasvaneet hurjasti, ja miksikäs ei, kun kyseessä on erittäin laadukas, monipuolinen ja ammattilaisten laatima opintosuunnitelma, joka takaa opiskelijoille kattavan ja realistisen kuvan myyntityöstä, sekä välineet myyntityössä onnistumiseksi. Linkistä [...]

Lue lisää...